torsdag 25. juni 2009

Travle hverdager

Om helga var lat, har det gått i hundre seinere. Alt skal gjøres ferdig til ferie.
På jobb må alt være a jour slik at den som skal overta de viktigste rutinene mine finner ut av det - har hatt en smule gjennomgang på dem i dag, men jeg manger mye på å være a jour!

Så har varmen kommet, og med den myggen. Ikke av de aller tallrikeste hordene så langt, men nok til at en må ty til hjelpemidler for å oppholde seg utadørs. Og det må jeg jo, med alt som skal lukes, plantes og vannes for ikke å nevne klippes. Svett jobb i fullt verneutstyr!

Til alt overmål har jeg vært så lur å sette meg opp som vannevakt i prestegarden denne uka. Og dertil eplekjekt sagt at mens jeg er der oppe kan jeg jo skjære kanter og skyfle grusganger. Smart, Berit, RIKTIG smart. Brukte 5 timer der i går, og er langt fra ferdig. Lite mygg der oppe, heldigvis. Og det blir fint i hagen så småningom! Nå er en skråning + bed ved et par stabbur planta til med innsamla gamle stauder fra distriktet. Urteavdelingen er samme midlertidige løsning som i fjor, men penere tilvokst. Teppebedet har fått røde tagetes i annenhvert kakestykke mot blå veronika i de mellomliggende, gule tagetes i borden utafor. Skal prøve å få lagt inn bilder, sjøl om ikke veronikaen er ordentlig i gang enda ser det ganske OK ut. Vi må eksperimentere oss fram til den ultimate løsningen!
Så var vi i ferd med å plante roser, fikk planta ei rad Rose de Rescht før vi tok til vettet og innså at det var nødvendig å gjøre noe med jorda. Gode hjelpere har tatt på seg det seinere i sommer, nå må vi bare bære vann på et femtitalls potta roser så lenge.

Jaja. I dag reiser jeg til moderen etter jobb, medbringende noen av de uplasserte rosene hjemmefra. Så blir det sikkert litt graving på meg i dag også, og uten myggplage.

13 kommentarer:

Anonym sa...

puh, sier jeg bare! Du er sannelig flink!

Anonym sa...

puh, sier jeg bare! Du er sannelig flink!

Berit sa...

Hehehe! Du sa antakelig ikke det, verken en eller to ganger, om du hadde sett alt det ugjorte.

Herdis sa...

Godt det ventar ein fin ferie etter alt arbeidet da!

ASSA sa...

Ja ja sånn er det "stor i orden liten på jorden" er vi ikke sånn de fleste av oss da?

Ønsker deg en god kommende ferie!

elle-melle sa...

Det var sannelig litt av en jobb du hadde påtatt deg! Men det er godt at noen gjør slike jobber, det hadde vært så trist mange steder hvis ingen gjorde noe. Du skal ha så mange takk fra meg selv om jeg ikke kan se hagen.

Bra det snart er ferie, får håpe at myggen holder seg borte!
Her er det ikke så mye myggstikk som klør, men flått. Det klør noe helt sinnsykt etter et flåttbitt, og de får jeg mange av.

Elisa sa...

Ja, me må få sjå bilder!

Her var det ein deilig sval bris i kveld, akkurat nok til å halde knotten unna. Perfekt hagekveld!

Berit sa...

Kan love å legge ut bilder, men ikke når! Det blir ikke før ferien, og i ferien har jeg bare sporadisk nettilgang.
Planta Dronningen av Danmark + to gylne austiner (Abraham Darby og Charles Austin) hos mor. Da er jeg nede i fire som skal plantes i kveld, etter grasklipp og luking.

orchis sa...

Skal si du står på!
Du skrev i kommentar i min blogg at Agapanthus overvintrer ute hos en kollega av deg. Er det på Møre? Vet du om den klarer å blomstre?
God helg!

Berit sa...

Agapantusen overvintrer på Frya i Gudbrandsdalen. Han visste ikke at de skulle inn om vinteren, og det Har gått bra i to år. Utrolig!

Unknown sa...

For et arbeidsjern! Flink er du! :-)

orhcis sa...

Næ! Agapanthus ute i Gudbrandsdalen! Kanskje han har en superherdig hybrid? :) Spent på å høre om den vil blomstre også.
Ha en flott uke.

Anonym sa...

Du får antakelig lønnspålegg i himmelen da - siden det er prestegården og all ting. ;)

Det er ikke lettere å sette en plenganner over de rosene da? Er du der 5 timer i strekk blir de nok gjennomvåte på samme tid.