fredag 13. mars 2009

Barotse


Enda en Hadecohipp: Barotse (symphonytype). Stødig og kort stilk, litt bladverk ved blomstring. Mørkerød litt skinnende farge, noe mattere med alderen. Den sprang aldri særlig mer ut enn dette. Fargen var en overraskelse, på Hadecos sider ser den slik ut. Colour: Cherry, står det. Neimen heller! Enten er den feilmerka, eller så har det med vekstforhold og dårlig lys å gjøre. Knopp nr. 2 visna, så nå er den sendt til seters (=kontorvinduene mine) for å gjøre seg feit.

Og den er ikke alene der, det fylles opp av avblomstra hipper. Noen av dem har lurt meg og kommer med en knopp til, bonusblomstring! Sweet Lilian skal til å åpne knopp nr 3 der nå, og produserer i tillegg en babyløk. Stas! Den skal over i egen potte så småningom. Har noen babyløker til oppfostring nå. Den største og grommeste av dem er Trentino fra UnaCita. Den har fire blad nå, kanskje den kommer med en blomst neste sesong?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Sukk, hvilken varm, intens farge! Ønskeplante!

Berit sa...

Du kan kanskje ha hipper utadørs, du? Mine åker bare ut på sommerferie.

Anonym sa...

Joda, hippene er hageplanter her. Et minus med å dyrke dem på friland er at snegler kan gjøre mye skade. Men i år har jeg vært flink å strø aske rundt løkene, og det holder utysket unna.
God helg!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Underskjønne bilder av hipper, Berit! Skjønner godt at du er hekta. :D

Sigrid sa...

Den var veldig fin, Berit :-)
Den blir nok stjålet til hippealbumet sånn småningom :-)

Marit sa...

Du må samle på hipper som jeg samler på hosta ;-) Hvor mange er det du har? Lekre er de i hvertfall, selv om jeg har gitt de opp. Har ikke plass heller...;-)

Herdis sa...

Ja, den raude var fin! Kva var det du kalte den? Klyngeløk-hipp? Det må da vere eit fint norsk navn på "cluster"... Eg er også veldig glad i den kvite min, den er spesiell. (psst. blir med på import.....;-))

Berit sa...

Sigrid: Du har lov til å ta det du trenger, vet du!

Iris: Så langt har jeg 29 navnesorter + noen ukjente. Det går bra med plassen, jeg har ikke alle i vinduskarmene samtidig.

Herdis: Egenkomponert frase, fritt oversatt etter din cluster. Den kvite din er du vel aleine om, ettersom den ikke står på noen liste. Duft også, har den ikke? Tenker ikke på noen import før neste sesong, men da skal jeg huske deg om det blir noe.

Hilsen fra landet sa...

Oj virkelig en samler du da. Men hvor har du alle sammen?

Berit sa...

Hei, Landliv!
Jeg er nok en samler, men nokså nystarta på hipper (to sesonger). Det er dem som er myyye verre enn meg, hehe. (Hvilken trøst det er, det finnes alltid noen som er verre/galere!) Har hippene i vinduskarmene hjemme, i de romma det er noenlunde temperatur. Og på skift, tar ikke opp alle til driving samtidig.