onsdag 30. juni 2010

Ugras?

Glory of Edzell er en av de av de rosene som ble panikkplanta i snøværet i oktober. Hun har fått en ganske karrig plass ved gjerdet innafor søpledunkene, og det er meningen at hun skal breie seg ut sammen med hardføre venninner og bli et buskas. Foreløpig er buskaset ganske lite, men se, så oversådd hun er med blomster likevel. Og så fint selskap hun har fått! De ville, små stemødrene har flokka seg rundt henne uten noen som helst slags hjelp fra mi side. De var definitivt ikke der i fjor!

Bildet er fra tidlig i forrige uke, nå etter regnet står Glory skalla tilbake med kronbladdryss rundt beina, mens hoffdamene fortsatt holder koken. Og skam få den som ødelegger slikt et fargesprakende, energigivende samboerskap. Visst er de snarere ugras enn hageplanter, egentlig, men de skal få bli hos meg, i den spesielle kroken. Så får jeg handluke gras og anna uønska mellom dem og håpe at de blir, i det minste til Glory og venninnene fyller plassen sjøl.

Dagens nye blomstrere: Therese Bugnet, J.P.Connell, Cuthbert Grant

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hihi, jeg har plena full av blåkoll! Fine og lilla. :)

Berit sa...

Stemor og blåkoll definerer jeg som prydplanter, men ikke brennesle og kveke m.fl. Det får være måte på! Men det er det ikke for øyeblikket, jeg er pokka nødt til å gå/krype noen runder mot ugraset og de blodtørstige vingede skarer.

hildeG sa...

Lekkert! Ugras du liksom...

elle-melle sa...

Definitivt et vakkert 'ugress'!
Jeg lar dem stå jeg også og jeg anser dem ikke som ugrass selv om de har kommet inn i hagen helt av seg selv.
leser litt nedover i nloggen din og ser at du har noen roser som strøk med i år du også, men vi får håpe at de mer tvilsomme finner ut at de vil skyte likevel. Det opplevde jeg med noen av mine og det var så avgjort en stor glede:))
Overgartneren har visst glemt oss her nede når det gjelder å fordele vannet. Nå er det FARLIG tørt rundt omkring og med den sterke vinden vi har hatt i tillegg er det nesten skummelt.