fredag 25. juni 2010

Midtsommer

Årets lyseste dag har kommet og gått uten videre dikkedarer i heimen. De vingede skarer har inntatt Ringebu (myggen, forstås), så det er uaktuelt å tilbringe kvelden utadørs og utsette seg for angrepsskvadronene. Vi gjør som svenskene, vi feirer midtsommer påfølgende helg, i ettermiddag vender vi nesa vestover igjen mot fjære og bål. Dvs. jeg antar det store bålet gikk av stabelen onsdag, sånn gjør de det der i grenda, men vi skal da få til et lite privat et. Og sende en tanke til det store pallebålet på Slinningen ved Ålesund som også tennes i kveld. Vi så reportasje fra bygginga her om dagen, det så nifst ut.

Tradisjonen vår sier masse villblomster å pynte med ute og inne, her er ei bøtte på trappa vår fra ei tidligere feiring.

Og jeg skal si det er villblomster å ta av nå. Her i dalen også. Nå står tjæreblomstene på det fineste i veiskråningene, sammen med prestekrager, kløver og lette hundekjeksblonder, svakrosa karve og gule soleier og tiriltunger. Klarblå innslag av fuglevikke, blålilla av skogstorkenebb, mørk blålilla av oksetunge. Naturens egen fargerike samplanting kan konkurrere med nesten hva som helst i mine øyne. God midtsommerhelg, alle!

3 kommentarer:

RandiF sa...

Ja villblomstbukettene ved midtsommer er de vakreste av alle syns jeg. Til og med skvallerkålen kan godtas da.....Må ut og plukke meg en bukett i helga tror jeg. Utendørs holder de ganske lenge. Så fint med sinkbøtte til de. :-)

Berit sa...

Vi må ha noe solid vet du, som tåler å ramle ned om det kommer ei vindkule. Har dårlige erfaringer med hollandske krukker i så måte. :(
Skvallerkålblomster er faktisk pent, men jeg håper ikke det er så mange av dem nå, fikk luka en del sist helg.

Kathrine sa...

Den Ringebumyggen har jeg hørt om ja.

Vi var forrsten nedover dalen forrige helg, og skal nedover igjen denne helgen også. Og ja, du verden som det blomstrer i veikantene der:) Flott bukett!
Riktig god helg:)