mandag 21. desember 2009

Julepatruljen

Tradisjonen tro har jeg siste helga før helga vært hos mor mi. Jeg reiser ned lasta med julegaver og kakebokser, bruker dagen til å lage jul hos henne og evt. gjøre de siste matinnkjøpa. Alltid et koselig avbrekk, og ekstra koselig i år, ettersom julepatruljen ble fire personer sterk. Musikeren kom med tog fra Oslo, og mellomsøstra mi og hennes yngste kom også. Vi bar fram julepynt, den yngre garde pynta juletreet (innkjøpt og medbragt av søster), hun som er kunstnerisk av seg pynta pepperkakehjertene (som jeg hadde bakt) til treet mens jeg skurte steikovnen. Og mor mi pekte og forklarte hva som skulle hvor. Skikkelig teamarbeid!

Utpå kvelden var stemningen på plass, julebaksten prøvesmakt og godkjent, og jeg vendte nesa nordover lasta med musikeren, returpresanger, juleblomster og de siste gavene innkjøpt underveis. Stor trafikk og glatt føre gjorde hjemturen lang, køen holdt mellom 20(!) og 50 til vi var godt forbi Lillehammer.

Det begynner å bli orden på sakene hjemme også. Har grovrydda huset og gjort meg ferdig med baksten, nå gjenstår vask og pynting. Egentlig er jeg helt i rute - akkurat like forsinka som jeg pleier være. Flere har skrevet om hva som trigger julestemningen hos dem, jeg kan føye på noen punkter for egen del. Det handler mye om lukter, ser jeg:

- Pepperkakelukt i huset. Pepperkakehuset sørger for at den holder seg hele jula.
- Når adventkalendervinduet fylles med røde filthjerter
- Svibellukt. Alltid hvite.
- Å sitte å pusle med ymse forberedelser aleine om kveldene til akkompagnement av herreavdelingens juleverksted
- Seine nattetimer med julebrevskriving (for hånd!) og tekanne
- Julepatruljen hos mor mi
- Grønnsåpelukt fra nyskurte bord og dører
- Min julemusikk. The Source of Cristmas og Bugge Wesseltoft, John Lennon og Pogues samt alskens julesanger på ymse språk og Julekveld i skogen.

Ha en fin innspurt, folkens, men spurt med måte! Ingen mening i å ligge langflat over målstreken som en langrennsløper!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Oioioi! Et grisefint pepperkakehus. God solsnu og god jul!

Berit sa...

Juksa litt - det er ikke årets. Det ligger fortsatt upynta og i sine enkelte faktorer. Men det skal bli slik! God solsnu og god jul til deg også!

elle-melle sa...

Om det ikke er fra i år det pepperkakehuset så var det imponerende flott likevel:)
Ønsker deg både god solsnu og jul i samme slengen.
Det er mye som kan skape julestemning og jeg er enig med deg - duftene betyr mye!
Siden det ikke blir noen vanlig juleforberedelser her hos oss i år, så har jeg bestemt meg for at duften fra svibler er et must - de skal handles inn så fort som mulig. Lukter det av svibler i huset kommer julefølelsen også og da får det heller være med kakeduft og vaskeduft i år.

Berit sa...

Har et triks fra et ukeblad i bakhand - små skåler med grønnsåpe under sofaen! Jeg har ikke vært nødt til å ty til det foreløpig, men det er godt å vite om muligheten.

Elsa sa...

Det var et flott pepperkakehus:)
Skåler med grønnsåpe under sofaen, hm...
Lukten av svibler kan jeg av en eller annen grunn ikke fordra, ei heller liker jeg julestjerner som en går seg på og ser overalt før jul. Mulig jeg er litt sær der.

orchis sa...

Wow, det var et meget velkonstruert pepperkakehus!
God Jul!

Berit sa...

Huset er en nedskalert utgave av vårt eget - komplett med uthus, tuntrebjørk og vindussprosser av marsipan. Jeg har laget det ei årrekke nå. Men innbyggerne med røde luer er ingen direkte kopi, ikke hagen heller ;)

ToneM sa...

Imponerende flott pepperkakehus!
God jul til deg og dine!

Randines hageblogg sa...

Aldri har jeg sett et mer imponerende pepperkakehus, uansett hvilket år det er fra...

Ønsker deg en fin solsnu og julehelg!

Red Hobbitt sa...

Kjempefint pepperkakehus. Enig i at jul handler om lukter.
Nå er det ikke lenge igjen før vi kan bare kose oss. Det er ei herlig tid. Ønsker deg en fin ettermiddag og kveld. I dag er det "pepperkakehus-pynting" i vårt hjem.

Unknown sa...

Wow! For et fint hus! Ikke rart nissen er stolt. :)

Berit sa...

Takk for hyggelige kommentarer! Nå ligger årets utgave klar til montering, pynta det i går kveld.

Anne (Moseplassen) sa...

Så flott pepperkaketun!
Bjørker og hage og disiplinert pynting! Jeg dynger som oftes på for mye pynt jeg, så resultatet blir ikke akkurat så stilig som dette nei.. *ler*

Fortsatt god jul, og godt nytt år! :D

Vigdis i Romerikshaven sa...

Koselig å se bilde av pepperkakehusene dine!

Ønsker deg et supert nytt år i hagen og ellers!

Romjulsklem fra Kløfta

Mariann S sa...

Eg ønsker deg ett riktig godt nytt år Berit :)

Alt godt sa...

For eit lekkert hus! Det gjerdet var genialt, det kan hende eg kopierer idéen. Har du ei form, eller skjer du dei ut på frihand?

Berit sa...

Hei Alt godt, jeg så plutselig at jeg hadde glemt å svare:
Gjerdene lager jeg ved å rulle deigrester til tynne pølser og klemme sammen. Det mest trøblete er å få dem til å stå loddrett ved montering, da går det med en del fyrstikkesker, småglass og anna jeg måte ha i nærheten. Melis på gjerdet etter montering