mandag 9. november 2009

Høysesong

For denne karen, nemlig, fotografert av fiskermannen på kjøkkentrappa vår i går. Er han ikke flott? (Og da mener jeg hummeren, ettersom det er han jeg viser fram, hehe!)

Vi hadde med oss et vennepar vestover for fiske og hyggelig lag i helga, og ble velsigna med mildt og vakkert vær. Vi jentene gikk noen deilige turer, men ikke så lange at det oppveide for all den deilige maten mannfolket varta opp med. (Bacalao fredag kveld og en lekker, luksuriøs gratinert fiskerett med krabbe og reker i gratengsausen lørdag.)

Hummeren befinner seg derimot i fryserens buk og venter på artsfrender. Fiskeren fikk to stykker trygt over minstemålet i løpet av to netter og var rimelig fornøyd. Men to hummere giver ingen hummerfest, han har bestemte planer om snarlig friuke til båtstell og teinefiske. Kan jeg da gjerne gå med på, så lenge jeg får være med på festen!

9 kommentarer:

Sigrid sa...

Nam, nam :-)

Unknown sa...

Tøft bilde! Det var klo i det motivet. :D

Anonym sa...

Flott bilde. Jeg synes nå hummeren er best på bånn, jeg da. Liker kun kamskjell og reker av sånt som ikke har finner og lever i saltvann. :D
Skitt fiske til Fiskeren.

Villrose sa...

Dette var definitivt ikke høyfjells... (Av en eller annen grunn forbinder jeg deg mest med Gudbrandsdalen)

Berit sa...

Definitivt nam, nam! Du går glipp av mye snadder, smgj, men det har formodentlig noen fortalt deg før. Hummer fortjener en god musserende, etter vår mening. Og det må være nok hummer til at vi kan spise oss skikkelig mette på det, og så skal det være rikelig igjen til frokost dagen etter. Det har vi lært av en gammel brattvågherre.

Elisa sa...

Personlig syns eg krabbe er vel så godt, men det er jo stas med hummaren då. Far min fiskar kvar haust, men det blir færre for kvart år. Han pleier ha dei gåande i ei kiste under brygga til han får tid til å koke og fryse dei, men i år hadde nokon vore ute ei natt og stole fire flotte eksemplar! Gjett om det vart oppstandelse i heimen.

Berit sa...

Det var nedrig, Elisa! Sånt gjør man bare ikke.

Anonym sa...

Jeg har da smakt og spiser... men jeg må innrømme at jeg velger kylling foran både hummer og krabbe. (Men kamskjell foran kylling da.) Og blåskjellene står jeg over. Sak og behag ... ;)

Kathrine sa...

Nam! Alt fra sjøen er herlig!

:)