mandag 2. november 2009

Hekser og engler

Det mest hagemessige som skjedde i helga var at jeg bar inn krukkeroser for mor mi, strippa dem for blad med svartflekk og fikk dem ned i kjelleren. På hjemveien etter besøket var jeg som snarest innom plantasjen, jeg styrte forbi alle de alt for tidlige julesakene på jakt etter hippeastrumtrøst i kulda. Joda, der var et bord med små røde og noen få større hvite. De hvite var Intokazi - som jeg har - for bortunder hundrelappen. Uaktuelt. Men hadde de røde hatt et annet navn enn Merry Christmas hadde jeg formodentlig tatt med en, sjøl om de også var dyrere enn størrelsen skulle tilsi. Angrer faktisk litt. Men pytt, snart er de i dagligvaren også.

Hjemme har visst telen satt seg for godt denne høsten, så luking er umulig. Kompostsekkene i uthuset er også gjennomfrosne, dermed blir det vel til at jeg følger vel Dags råd og lar være å gi rosene nistepakke i år. Mannfolket hadde ei økt lørdag med sag og greinsaks, han reduserte einerkrattet i kontorhagen slik at det ikke skulle velte seg over en gangsti når snøen kommer. Samtidig fikk jeg tatt vinduene samme sted på utsida. En kald fornøyelse i tre grader minus (det var nok rødsprit i vaskevannet til å fryde en uteligger) men tilfredsstillende å få det gjort.

Ellers har vi hatt helgebesøk av vesleprinsessa, for anledningen utkledd som søt, lita heksejente med fargerik kjole, spiss hatt, gresskarbøtte og plastflaggermus i strikk. Jeg, som egentlig er motstander av hele den importerte feiringa, for bygda rundt på jakt etter gresskar å lage lykt av, men var nok flere dager for seint ute. Halloweenfest fikk hun likevel hos ei jevnaldrende venninne, og de hadde hatt flere trick-or-treat-besøk på døra. Stor stas! Hos oss har det ikke vært noen siden den gangen jeg prøvde å tilby epler og nøtter, det var småheksene ikke interessert i.
På en eller annen måte begynte hun (helt passende for anledningen) å snakke om døden.
- Alle dør en gang, både dyr og mennesker, forklarer hun.
- Og da blir vi til engler! sier hun gledesstrålende, før hun tilføyer:
- Eller bakterier.

13 kommentarer:

hildeG sa...

hohohooo - knallbra!

Anonym sa...

Hihihihihi!! så herlig :D

Berit sa...

Det gjelder å holde alle muligheter åpne, vet dere. Noen har fortalt henne englevarianten, tydeligvis, og så har mor sagt at folk tror så forskjellig om dette. Med eksempler.

Anne (Moseplassen) sa...

thihi :D
Herlig utsagn :)

Hipper ja, hm. Er juleblomst for meg, så den må nok vente litt. Var på plantasjen her om dagen, og alle juleblomstene var satt frem alt. *sukk* kan de ikke vente litt mer med jula..

Berit sa...

Nemlig, Anne - og hadde de enda satt fram en hipp med navn uten jul i, da hadde den stått i vinduskarmen min nå! Hos meg varer hippene fra november til over påske.

Linnemi sa...

Velorientert småfrøken det der! :-)

Marit sa...

Så tidlig som Plantasjen er ute med julepynt skulle ha vært forbudt! Jeg blie lei hele jula lenge før den begynner pga. altfor tidlig julemarsipan og pynt, allerede i oktober :(
Du må ha mange hipper, det har jeg en følelse av ;)

orchis sa...

En god latter er en fin måte å starte dagen på! Takker!
Mange hipper har du...? Bare lurer! :)

Berit sa...

Orchis: Jeg mener jeg kom til 32 sorter sist jeg telte. Noen har jeg flere av, og noen er bare babyer. Gjenstår å se om alle lar seg vekke til live denne sesongen, foreløpig er bare babyene oppe i varmen.

Unknown sa...

Hoho, det var jenta si det. Den må jeg viderefortelle til de to hjemme. De er dilla på bakterier om dagen, du vet - spriting av hender, vasking og så bortetter pga svinepesten.
- Bakterier er jo over alt, som han sa, eldstegutten. Jeg mistenker at vi tre minus mannfolket kanskje hadde svineriet i juli - men sikker er man ikke.

Anonym sa...

Rødsprit i vindusvaskevannet? Funker det uten å skjolde?

Berit sa...

Ikke nevneverdige skjolder. Jeg har ideen fra svigermor, hun er den perfekte husmor og hadde ikke brukt det om det ikke ble bra. Hun brukte naturligvis pusseskinn og gnikka og gnei, men det går brukbart med nal også. Jeg bruker det bare når det er fare for at det iser på vinduene under vaskinga.

Kathrine sa...

He..Og så bakterier da. Morsomt:))
Og rødsprit i vaskevannet? Jeg bruker eddik.
Men jeg vasker skjelden vinduer i minus, her er det ofte varmegrader om vinteren også,)

:)