mandag 12. januar 2009

Feid ut jula

Jeg pynter til jul seint, ikke før lillejulaften. Til gjengjeld vil jeg gjerne beholde den ganske lenge, vanligvis til tjuendedagen. Nå inngikk jeg et kompromiss med husbonden (som helst vil bli kvitt den før nyttår) og pakka vekk jula i helga.

Men blomsterpynten holder ut.
Skulle til å kaste de blå sviblene, men sannelig kommer de med nye aks alle tre. Det må de så gjerne få lov til! De hvite på speilhylla i den kalde gangen holder sikkert mange uker til.

Så sirkulerer jeg hippene.
To stk avblomstra tatt med til kontorrekonvalesens i dag, tre av fjorårets opp fra kjelleren til driving. Flere igjen der nede, skal tro hvor lenge de kan stå der før det skjer noe negativt? Vindusplassen hjemme er nemlig fortsatt opptatt av artsfrender i blomst og i knopp. Luksusproblem!

Jeg er så glad i de småblomstrende, og kjøpte noen av dem fra Eurobulb i høst.
Her er Sweet Lilian. Første stilk er avblomstra nå, men det kommer heldigvis en til.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Her forsvinner jula ut i morgen, i dag skal jeg kose meg med potter og jord på planterommet:-)

Berit sa...

Du holder deg til tjuendedagen, skjønner jeg! Kos deg i planterommet, du bare!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Her pyntes det også seint, i motsetning til hva mange gjør nå, de setter jo fram nesten alt fra første advent. Jeg plukker vekk litt etter hvert, jeg. Treet for ut forrige uke og i dag gikk de elektriske vinduspyntene. Da gjenstår bare litt småpynt i kveld eller i morgen på tjuendedagen.

Marit sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Marit sa...

Flott bilde du har av hippen! Jeg fjerna jula 2. januar, for da var jeg forsynt. Koselig med jul, og koselig å pakke den ned igjen ;-)

Anonym sa...

Jula starter lillejuleaften, men jeg synes vel den skal ut første helg etter nyttår jeg. Julepynt og arbeid går dårlig sammen for meg.
Lilian var søt, ja.

Herdis sa...

Enig med deg der Berit. Vanlegvis har vi også julepynten til nærare 20endagen, og vi pyntar rett før jul. Før det er det advent, og da har vi lilla ting framme.... Godt vi er fleire som tenker sånn, da:-D Småblomstra hipper er fine, og den du viste var søt.

Berit sa...

Det tydeligvis A- B- C- og D-julere, akkurat som med å stå tidlig/seint opp om morran, hehe! Godt vi er forskjellige.
Sweet Lilian er søt, men i helga sprang Misty ut! Sukk! Bare vent til jeg får lagt ut bilde.

elle-melle sa...

Takk for hyggelig kommentar fra deg inne hos meg.
Jeg likte godt denne hippen. Pleier å kjøpe nye hver jul jeg, kanskje jeg skulle bli flinkere til å ta vare på dem. Jeg glemmer dem bort når de er avblomstret og det er vel ikke akkurat det beste hvis man har tenkt å få blomster en gang til.

Nå er du lagt til liste mi så jeg hører nok av meg igjen,

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Vi pynter også rett før jul - som regel lille julaften. Her kastet gemalen ut juletreet m.m. på lørdag, mens jeg lå i sofaen og fulgte med :) Resten får være til jeg er skikkelig på føttene igjen...
Nydelig hipp - forresten.

Berit sa...

Hyggelig om jeg kan smitte noen med hippefeberen, hehe!
Annen feber er verre. Ingrid, plei deg sjøl og bli bra igjen!