onsdag 1. september 2010

September

Jeg er av dem som hardnakka holder fast på at august er en sommermåned. Også i år, om den nå har vært særdeles fuktig og kjølig på slutten. Men i dag skriver vi september, og da kan jeg innrømme at sommeren er over. Vi markerer med ei romslig krabbehelg i sunnmørsparadiset, reiser allerede i ettermiddag for å forberede en smule, mens de fleste gjestene rykker inn i morgen. Gleder meg, men sørger litt over at det kolliderer med forumstreff i Trondheim.

Det har blitt lite hageblogg på meg etter ferien. Lite haging å blogge om også for den del. Jeg har hatt nok med å deadheade roser og frese over grasbakken mellom regnbygene samt høste inn bær og grønnsaker. Ringeburosene mine står ganske fint fremdeles, sjøl om de har vel mye ugras rundt beina. Fordi blomstringa begynte så mye seinere i år, fikk jeg kuttet av det visne etter ferien før de dannet nyper, så gjenblomstringa er riktig brukbar.

Nå gleder jeg meg til å gjøre sunnmørshagen presentabel før innrykk, tre uker uten tilsyn pleier bety rikelig ugras på de kanter. Frodig, kan man si!

Det er faktisk en likesinnet blant gjestene, og jeg gleder meg til å gå lange runder og dele hagegleder med ham. Er vi heldige er det fortsatt noen roser i gang der. Honorine de Brabant, kanskje?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kos dere i sunnmørshagen. Her kunne Karel C. og hans dagbok om hageeieren vært til stede og rapportert. Plenen er fin, men mye fine roser som gikk i ball pga regnmegdene.

Villrose sa...

Auda, er det september alt??

Skal på treffet, jeg. Dumt det ikke passet for deg.

Honorine de Brabant er en god kandidat til beundring på hagerunden ;-)

Berit sa...

Sommeren flyr fort, ikke sant?
Leit å gå glipp av treffet, men jeg så det allerede da datoen ble bestemt. Første helg i september = krabbefest hos oss, det er fast.

Marit sa...

Kos deg med krabbefesten da! Det har vært en begredelig vår august, og kan tenke meg at det var ekstra ille for alle rosene dine i et sånt vær. Får håpe noen sentblomstrende roser holder stand nå i spetember som gir deg et sent etterflor. Har står faktisk en av de få rosene jeg har, 'Heritage' og blomstrer nå!