fredag 8. januar 2010

Kaste ut jula?

Jeg kvir meg. Riktignok varmer juletreet godt når det fyres opp, men ovnen blir så søkkende full av aske etterpå at vi må la varmen dø helt ut og tømme aske. Ikke så morsomt når termometeret viser -30! Trafikk ut og inn av iskalde kott med esker og stash er heller ikke fristende under sånne forhold. Dessuten varmer det liksom litt med røde julesaker i huset, i sjela i alle fall. Ikke drysser treeet nevneverdig heller, det er av typen kortreist og seinthogd norsk gran. Så her blir nok jul til tjuendedag i år også.

Vesleprinsessa er av en annen oppfatning. Hun betrakta det litt slitne juletreet i stua der hjemme: - Hvis vi ikke kaster ut det stygge juletreet snart, må vi pynte det på nytt igjen!

God helg, folkens!

7 kommentarer:

elle-melle sa...

Her er juletreet satt utenfor. Jeg vil heller ikke fyre med det nå. Jeg hadde tenkt å la det ligge der til våren og så finner jeg vel på et eller annet å gjøre med det da. Greinen i komposten og stammen hugget opp til neste års fyring kanskje?

Resten av julepynten er i ferd med å forsvinne - tar litt av og til:)

God helg!

Anonym sa...

hehe - hun får sagt det. Du har ikke en gammel sinkbøtte å ta ut aske i da? Da trenger du ikke å være så forsiktig.

Villrose sa...

20. dag jul er dagen!

Og treet får tørke inn under verandaen til passe fyringstørt neste år.

Randines hageblogg sa...

Juletreet blir nok kastet når du ikke kan holde ut å se på det mer.
Ellers varer jo julen helt til påske...
Mitt tre er kastet ut, men pynten er lagret i esker på et soverom i påvente av mildere vær.

God helg til deg!

Marit sa...

Jeg tilhører de som har resirkulerbart tre, dvs. mitt er pakket sammen for i år ;) Jeg synes det er koselig å pynte til jul, men er like glad for å fjerne julepynten tidlig. 2. januar var jula borte her. Men jeg forstår at du kvier deg for å gjøre mye styr i sånn kulde. Ønsker deg en varmere helg!

Red Hobbitt sa...

Hos oss settes juletreet ut. Til våren klipper vi grener av det og legger det over blomsterbed. Spesielt der jeg har småplanter, tror jeg grana har beskyttet godt mot sterk vårsol.
God helg, Berit!

Berit sa...

Har masse sinkbøtter, smgj. På Sunnmøre. Vanligvis er det ikke noe problem, vi fyrer ikke rundt annet enn når det er sprengkulde. Heldigvis ikke ofte det er så lange kuldeperioder som nå! Bare -23 i dag, snart sommer...