fredag 3. desember 2010

Julestyr del 1

Så er det desember, og jeg har så smått begynt å tenke på jul.
-72 kalenderpakker avsendt, det er alltid første gjøremål.
-Adventsstake pynta og på plass.
-Silkebandruter i kjøkkenvinduet på plass, og tre ruter har fått filthjerte.
-Første sett hvite svibler er klar foran vinduet, det pleier gå med noen utover. Tidligere år har jeg hatt juletasetter der, men de siste åra har jeg ikke fått tak i. Jaja, svibler er pent og velduftende det også, om ikke riktig så morsomt å følge med på.

Mannfolket er vestpå og sjekker båt og hus der, og godt er det - vannet har frosset i huset. Han har stengt vanntilførsel i tilfelle ødeleggelser samt satt på noe varme på strategiske steder - og lagt varmekabel i vinskapet! Det spøker for romjulsoppholdet på Sunnmøre om det ikke blir en langvarig mildværsperiode. Naboen er også vasslaus og dertil fastboende. Nå legger hun og mannfolket mitt lure, men dyre planer om boring og vannforsyning med isolert rør og varmekabel.

Imens benytta jeg gressenketilværelsen til desembers mest grisete arbeid, jeg kokte sylte. Av den lettvinne sorten, må vite: Man tager 1 stk familieribbe kjøpt på tilbud, koker i 3 timer, kler en eller flere boller med svor og karver varmt kjøtt oppi, med litt gelatinpulver og pepper mellom laga, heller på litt av kokevannet og setter i press et par dager. Deretter skal de ut av bollene, stikkes med nellikspiker og rett i syltelake ei ukes tid, og så ferdig. Noe grisete og varmt for fingrene, men ganske raskt gjort og lett som en plett. Bortsett fra det året jeg oppdaga etter koking at ribba hadde ferdigruta svor, det var et uventa og plundrete ekstraarbeid å pusle sammen svoren i bollen. Etter den fadesen har jeg sjekka nøye!
Og i kveld skal det kokes ertesuppe på krafta, med timian, løk, kålrot, byggryn og litt kjøtt som ble til overs fra sylta. Det er også en hyggelig desembertradisjon!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi - sylte med ruta svor, ja.

Her er en lettvint oppskrift på rullesylte også - om du skulle ha lyst til å prøve.
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift10869.asp

Berit sa...

Takk for den - men jeg tenker det får holde med den jeg har under produksjon nå. Svigermors oppskrift, bortsett fra at hun brukte skinkeknoker og ingen gelatin. Det var den gang knoker var billigere enn ribbe...

Anonym sa...

Ja, verden har forandret seg. :) Nå må man virkelig lete for å finne ubehandlet kjøtt uten tilsetninger.

Husets Herre liker sylte - selv synes jeg ikke det er noe særlig.

RandiF sa...

Jeg lager sylta på samme måten som du, men av grisehode. Gubben skjærer rent og jeg kutter opp og legger i brødform med svor i bunnen. Deles i 4 porsjonsbiter før laking.

Berit sa...

Grisehode har jeg aldri begitt meg inn i, Randi! Men hodesylte sies å være ekstra fint. Derimot brukte jeg andre enden av dyret noen år - syltelabber, altså, ikke halen.

Randines hageblogg sa...

Er imponert over syltelagingen og ønsker deg lykke til med grisen...
Her sys lammerull litt nærmere jul.

God helg til deg!

Kristin Aurdal sa...

Har laga sylte en gang av grisehode og gud vet hva alt det andre var :-) Heretter kjøper jeg den på butikken :-)

Mariann sa...

Jeg er også på hytta nå og som jeg fryktet, vannet er frosset her også. Inne har det vært akseptabel temperatur (minimum 4 -6 grader), så det er nok vannrørene ute som ligger litt for grunt. Hadde heldigvis med drikkevann, men det blir ikke noe langvarig opphold denne gang. Merkelig så tungvint alt blir uten vann i springen.

Sylte er godt, men jeg har ikke begitt meg på å lage den selv enda. Hjemmelaget ertesuppe er deilig, tenker denne blir ekstra god.

hildeg sa...

Men holder sylta seg til jul hvis du lager den allerede nå da? Eller fryser du den?

Berit sa...

Randine: Lammerull er lekkert!

New Dawn: Hjemmelaga er best, synes vi. Og så får vi den akkurat så lite feit som vi vil.

Mariann: Føler med deg i vassløysa! Ubegripelig tungvint, ja.

Hilde: Sylta kom i lake i går. Den går nok i frysen om ei ukes tid, men den kunne sikkert holdt seg i laken også. Bare redd for at den skal bli for salt!