lørdag 14. august 2010

Frøken Englekyss

Lang bloggtørke herfra. Det er travelt å feriere, må vite! Vi var riktignok hjemom ei lita uke, ellers har vi hatt base i sunnmørshagen sia første juli. Det passer meg utmerket!
Spesielt sia alt er så seint i år at rosene fremdeles er på topp. Har nytt farger og duft og sanka bøtter med duftende kronblad til gele. Og fotografert, naturligvis. Her er ei lita rosefrøken som ydmykt ber om å få delta i Moseplassens konkurranse Frøken Rose 2010:

Frøken Englekyss heter egentlig Celestial og er ei bedårende, gammel Albafrøken. Navnet betyr himmelsk, og i følge Torben Thim åpner knoppene seg ved at englene kysser dem. Jeg fortalte dette til mitt lille englebarnebarn (snart fire år) i sommer. Hun gikk øyeblikkelig i gang med å kysse alle knoppene og så deretter forventningsfullt på rosebusken. Jeg måtte forklare at det ikke skjedde sånn med det samme, og ba henne se etter i morgen.... :)

Det virket, som dere ser!

9 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Bedårende rose, og bedårende englebarn :D

Koselig at du er med på konkurranse.

Vivishagerom sa...

Ønsker deg lykke til med konkurransen. Flott rose!!

Wenche sa...

Nydelig rose. Lykke til i konkurransen :-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Så bra at du har meldt deg på konkurransen Berit :-) Det ga også meg det puffet jeg trenkte for å melde på en av mine roser :-))

Berit sa...

Føler meg nesten forplikta til å melde på de mest fotograferte objektene i hagen! Fint at jeg puffa deg utpå, Ingrid!
Celestial er av de absolutte yndlingsrosene, med de lekre knoppene og de luftige, duftende blomstene som ikke lar seg affisere av ei regnbyge eller tre.

Elsa sa...

Nydelig rose. Lykke til i konkurransen.
Den ormedruen du spurte om navnet på tror jeg er Sibirormedrue (Cimicifuga dahuria). Synes å huske at det var det hun kalte den hun jeg kjøpte den av.

Berit sa...

Tusen takk, Elsa, da skal jeg være på utkikk etter den!

ToneM sa...

Nydelig rose og fin tekst! Jeg ønsker deg lykke til i konkurransen.
Og - tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min. :-)

elle-melle sa...

Herlig rose og en herlig histori til. Jeg kan se det for meg når hun bøyer seg frem og kysser alle roseknoppene:))
Godt det virket!

Lykke til i frøkenkåringa!