onsdag 28. oktober 2009

Rød løper

Det var førpremiere på Bestevenner på Lillehammer i går. Stor festivitas, pent antrekk og rød løper, og brus i høye glass. Taler og blomster til de impliserte før filmen. (Bildet er lånt fra dagens GD)
Og det var grunn til å markere litt ekstra: Første spillefilm fra innlandet, fra filmselskapet, fra regissør Christian Lo og produsent Trine Aadalen Lo, filmdebut for de unge skuespillerne - og altså spillefilmdebut for komponist og musikkprodusent Eirik Myhr. Vår sønn! Svulmende hjerte og klump i halsen.

Filmen er virkelig bra. En gripende historie, inspirert av en hendelse i distriktet. Godt fortalt, vakkert fotografert og med dyktige skuespillere i alle ledd, ikke minst imponerer ungene. Her er humor og drama, intens spenning og vemod - og små spark til systemet og firkanta politikere. Jeg er naturligvis lettrørt, men det var ikke bare mine tårer som silte underveis! (Og nei, jeg røper ikke hvordan det gikk til slutt.) Musikken er nydelig, støtter opp under handling og stemning og bidro garantert til både befriende latter og mange våte øyekroker i salen. Så har de fått med seg en hit fra Blacksheeps kommende CD til en scene samt rulletekst. (Ironisk nok er det vel den låten folk vil huske, men musikeren tar den sida av saken med knusende ro.)

Det er modig av filmskaperne å velge en slik historie. For hva skal den ikke kjempe mot der ute? Inneklemt mellom Knerten og Blåfjell som alle - ikke minst foreldregenerasjonen - har et forhold til. Og i dag kommer Michael Jackson-filmen. Det ville være synd og skam om en så vesentlig, nyskapende film skulle drukne i det mer velkjente og kommersielle.

Jeg skal se filmen igjen. Se den du også! Ta med deg unger i passende alder (7-års grense) om du synes du trenger alibi.
Edit: Her er filmanmeldelse fra GD.

11 kommentarer:

Vigdis i Romerikshaven sa...

GRATULERER!!! Høres spennende ut, og du har ALL grunn til å være rørt og stolt. Jg tror jeg får prøve å hoste opp noen barn i passende alder, jeg :))

Kathrine sa...

Så morro da! Kjempe!!

:)))

Berit sa...

Jeg kan jo være aldri så lite partisk, hehe! Men GD kaller filmen sjarmerende og engasjerende, så da. I morra kommer hovedstadskritikkene, de skal finleses. Uansett kritikker tror jeg det er en viktig film å se sammen med ungene, det er mange vesentlige tema som tas opp. Lojalitet, f. eks.

Villrose sa...

Gratulerer, stolte mor!

Mariann sa...

Klart dette er stas. Gratulerer! Musikken betyr veldig mye for opplevelsen av en film.

elle-melle sa...

Stor gratulasjonsklem fra meg:)
Selvfølgelig har du lov å være stolt, det skulle nå bare mangle!

orchis sa...

Staselig! Gratulerer masse masse masse!!! Klart du er stolt!

Britt Åse sa...

Gratulerer, Berit! Tenk, så moro å være så stolt da, gitt :D

Unknown sa...

Lille Hjerte har allerede annonsert at hun skal se filmen. Hun følger godt med. Jeg har sagt til henne at det er onkel Vræl som har laget musikken. :)

Berit sa...

Takker for hyggelige kommentarer. Det er en smule spenning for anmeldelsene, de har stor makt til å påvirke publikumstilslutningen. Ei avis i Finnmark (tror jeg) har latt ei gruppe unger gi terningkast, der var det visstnok mye seksere.

ToneM sa...

Gratulerer i massevis! Skjønner godt at du er stolt!