fredag 16. oktober 2009

Høst i sunnmørshagen

Jeg er på etterskudd med det meste for tida, også i blogging og bildeoppdatering. Her kommer en rapport fra forrige helg, som ble tilbrakt på Møre.

Flere bloggvenner har vist fram hostaer i høstskrud - her er noen av mine. Det er hyggelig med plantinger som er dekorative hele sesongen, her synes jeg at jeg har fått det til. Hosta er jo seine om våren, men jeg har putta marsklosterklokker innimellom dem, så da har jeg tidlig vårblomstring også.


Tidløsene står fremdeles flott. Et aldri så lite under, når jeg tenker på all den storm, blæst og nedbør de har vært utsatt for. Men så er det plasseringa, da. Disse hvite ble i si tid planta i forkant av et rosebed. Nå står de nesten bakerst og midt mellom buskene, etter at bedet har blitt utvida i to etapper. Og det er jo synd, de fortjener virkelig en framtredende plass, nydelige som de er. Tro når det er gunstigst å flytte dem?


Sjøl om hele hagen har høstpreg, er det fortsatt noen roser som holder ut. Her er først Mme Boll. Hun er den eneste av rosene mine som har fått et bed helt alene, jeg planta tre stk tett sammen som midtpunkt i sentralbedet i rosehagen. Hun forsvarer plassen sin bra, velforma, duftende, frisk og fin, og nesten aldri uten blomster. (Ser dere at det er rim i graset bak henne?)
Quatre Saisons tar derimot reale pauser mellom florene. Dette blir det siste for i år, og det er ikke sikkert at veldig mange flere knopper rekker springe ut. Vel er det mildt klima, men sola er øyeblikkelig vekk for i år, vi hadde vel et kvarters tid med sol i tunet lørdag.

For undrenes tid er ikke over, det ble opphold og relativt lite vind i helga. Kaldt natt til lørdag, riktignok, vi måtte jamen skrape is av bilrutene her også. Men dagen ble fin!
Vi styra mest med noe vedkapping. Mannfolket rensa noen dreneringsgrøfter, så prøvde han fiskelykka uten særlig hell. Jeg rydda unna masse nedblåste greiner og bestemte at grasbakken fikk klare seg for vinteren som den var, før jeg tok for meg gras og mose i grusgangene i krydderhagen. Kom nesten i mål, bortsett fra på et par små kvadratmeter er det nå fritt for synlig gras og ugras. Frøplanter av bergfrue, timian og salvie ble transplantert til mindre utsatte voksesteder etter hvert som jeg kom over dem.
Problemet er mosen. Jeg har nok fjerna det grøvste, men det blir mosegrønt igjen før jeg vet ordet av det. Jeg tror jeg må kapitulere og ty til kjemi til våren. Mener det skal være et svovelholdig middel som kan brukes. Eller mosekverk for plen. Jeg trenger ikke være så påpasselig med doseringa heller, det spiller ingen rolle om ugraset ryker med i samme slengen.
På hjemmeplan har jeg nå spadd ned alle venteplanter i kjøkkenhagen, det er et årvisst høstpanikktegn hjemme hos meg! Mye burde vært lukt, rydda og ordna, men ettersom vi knapt er hjemme en hel helgedag har jeg ikke store forhåpninger. Det jeg får gjort nå før vinteren kan regnes som rein bonus.

8 kommentarer:

Mari Anne sa...

Jeg synes det ser ut til at du får gjort mye. Det er godt med alt som er unnagjort. Ha en god helg.

Anonym sa...

Uansett mye/lite gjort - flotte bilder ble iallfall tatt.
Du kan forresten bruke jernsulfat fra FK mot mose.
Tidløs har jeg hørt blir slapp i fisken i varmt vær, ikke sålenge det er kjølig. Kanskje det er sånn hos deg? (Tipper forresten at den beste tiden å flytte dem på er når man ser dem! :D)

Berit sa...

Når man ser dem, naturligvis, hehe! Men bladene synes om våren. Veldig godt, til og med, så det må også med i betraktningen. Hm.

Torill sa...

Hostaen har lagt seg hos meg no og takka for denne sesongen ! Eg takker for titten på fine haustbilder. Eg også nyter hagen så lenge eg kan. GOD HELG !

Sigrid sa...

Det med flytting av tidløs har jeg også fundert på. Mine er plaaert sånn at de drukner i Geranium...

Marit sa...

Hostaene dine så veldig flotte ut i sin høstskrud! Jeg synes hosta er fine på høsten også med sine gule blader.

Berit sa...

smgj: Jernsulfat var det, ja. Noteres!

Tullik: Takk for hyggelig besøk! det gjelder å nyte høsten mens vi har'n.

Sigrid: Pussig at dine tidløs drukner i geranium og mine i roser, du. ;D

Iris: Hostaer er fine fra de dukker opp og til de legger seg flate på seinhøsten.

elle-melle sa...

Hosta er flott når de står der i all sin høstlige prakt:)
Det er jammen mye som skulle vært gjort her også, men en kan ikke nå over alt så får det bare være slik at noe blir satt på vent - her er det mer eller mindre vent på alt:)
Jeg synes det høres ut som du har fått gjort en hel del!