fredag 5. juni 2009

Det hev ei rosa sprunge

Jamen har det! I kontorhagen på Ringebu!! Hun ble oppdaga i går under en høyst påkrevd grasklipp, jeg hadde egentlig ikke begynt å speide etter utsprungne enda her. Jeg kan ikke huske at det har vært så tidlig noensinne! Men nå ser jeg at Frühlingsduft også viser farge på knoppene, de to pleier knives om å være først ute.
Kjært barn - og det er hun - har mange navn: Jomfrurose, fylt kanelrose, Rosa majalis 'foecundissima', og sikkert fler. Dette er ei rose vi ofte treffer på under roseregistreringa herover. Den enkle Rosa majalis vokser forresten vilt her i store mengder. Akkurat denne vesle jomfrua kom til meg fra Marit på Nesna og gleder meg med sine søte, små rosettblomster på forsommeren hvert år.

Bildet er dårlig og flere år gammelt, men det er samme busken. Hadde ikke kamera med i går. Hun står inn mot grunnmuren til nabohuset, sikkert derfor hun er ekstra tidlig.

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Heldiggrisen:)

Jeg ser at min'Frühlingsgold' er der ganske snart. Kanskje i dag:)

Berit sa...

Ja, det gjelder å sjekke daglig nå! Og så hjelper det å plante noen riktig tidlige sorter!

anne -moseplassen sa...

ååå, de er så kjekt med sånne overraskelser, blomster som blomster før tiden og bare dukker opp fra intet :D