mandag 27. april 2009

Musører

Lørdag så jeg den første grønne bjørka her, og i dag er hele dalbunnen slørete lysegrønn. Det er uvanlig tidlig, tror bare jeg har opplevd grønne bjørker i april en to-tre ganger på alle de åra vi har bodd her. Vakkert med de ulike nyansene av grønt og gyllent, og dessuten det offisielle startskuddet for roseklipping.

Og det har jeg gjort. Starta. Faktisk er jeg bortimot to tredjedels ferdig med klippen, nå står bare de sarteste og seineste sortene igjen. Jeg liker at roseskudda har begynt å utvikle seg litt før jeg klipper, musører eller ei. Så nå har armene mine vært i krigen igjen, mens musikeren på hjemmebesøk fikk traktere rive og grasklipper i stedet for piano og slagverk.

Herlig vær hele helga for en gangs skyld, og styrtregn i formiddag mens jeg var på jobb. Meget passende!
I ettermiddag planleggingsmøte for årets innsats i prestegardshagen, da var det såpass opphold at vi fikk en tur ut for å studere terrenget. Her skal plantes roser, må vite. Duftende, historiske roser. Mange! Trodde ikke i høst at vi kom så langt i år, så vi har ikke bestilt noe. Men nå blir det! Hvis vi altså får tak i de sortene vi vil ha.Vi skal også plante gamle stauder vi har samla inn på bygda i et digert staudebed. Mye jobb og mye moro!
Fjorårets plantinger står fint. Aurikkelkanten har såvidt starta blomstringa, og det er flotte knopper på påskeliljene i teppebedet.

Så ankom en tust julerosespirer før helga, 18 potensielle Helleborus i eventyrblanding står nå i hver sine potter i skyggen. Fiberduk på når nattefrosten truer. Spennende, tusen takk Inger Karin!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det grønnes i dalen. Det må jeg huske å si til min far, han har ikke vært "hjemme" på en stund.

Jeg tar dine observasjoner som et hint at jeg selv skal starte roseklippingen. Det har vært tidenes varmeste april, sto det på Tekst-TV nå. Skulle ikke forundre meg om at vi får en grøsskald mai. Det har jeg opplevd noen ganger. Og snø i pinsen....

Berit sa...

Fyda, ikke så pesiimistisk, Anita!

Unknown sa...

Si heller en viss underkjenning av måneden mai - som lover så mye - og holder så lite. Lenge siden vi hadde deilig vårvær på 17. mai. ;-)

Berit sa...

For øyeblikket er jeg innstilt på å leve i nuet, nyte den varmen vi har og ergre meg over maikulden hvis den kommer. (Men i bakhodet lurer skepsisen, jeg planter ikke ut sarte saker her før det bikker over i juni.)

Elsa sa...

Grønt er det blitt her også, og det i rekordfart.
Roseklippinga er unnagjort,heldigvis.
Jeg tør heller ikke begynne med noe utplanting før i slutten av mai.

elle-melle sa...

Så rart å høre at det er tidlig vår hos dere, ikke for det, det er jo bra for dere. Men her er alt seinere enn det pleier, kaldt har det vært i hele vår og.
18 forskjellige Helleborus høres utrolig spennende ut. Kan tenke meg det blir litt av et syn når de blomstrer.
Lykke til med roseplanting.
Dere får sikkert tak i roser selv om de ikke er bestillt.

Berit sa...

Julerosene har sådd seg sjøl, derfor er det spennende hvordan de ser ut. Foreløpig bare to frøblad, så det er langt fram!
Vi får nok tak i roser, men om vi får mange nok av samme slag av de sortene vi ønsker er spørsmålet! Kanskje vi må shoppe litt rundt.

Berit sa...

Elsa - har dere også frostfare så lenge?