mandag 11. mai 2009

Nesten-pellis


Se hvem som blomstrer i sunnmørshagen! Erodium pelargoniflorum, fjorårssådd, har overvintra greit, og nå står den blygt og blomstrer bak en prangende aurikkelkant. Plasseringa er helt bak mål, men ikke visste vel jeg at de skulle blomstre samtidig. Så får vi se hvem som holder ut lengst!
Søt, sjøl om den ligner en pellis. (Dette er ikke en mild tilnærming til pelliser, jeg har ikke tenkt meg noe nærmere!)

Det ble nevnt på Hagegal at denne erodiumen har lett for å gå ut om vinteren. Det visste jeg ikke før jeg planta ut mine, og gjorde ikke noe spesielt med plasseringa heller, bare fulgte min sedvanlige metode: Se der er det litt bar jord, der putter jeg dem. Her har lykka vært bedre enn forstanden når det gjelder overvintring, men ikke når det gjelder samplanting.

Ellers: Fikk klipt grasbakken fredag kveld, og godt var det. Om natta kom regnet i store mengder, været var meget skiftende og graset søkkvått resten av helga. Hvilket ikke forhindra at jeg fikk gitt rosene vårstussen og lukt og ordna litt ellers iført oljeuhyre. Den fineste delen av lørdagen var vi naturligvis i båten og gjorde ting som likegodt kunne vært gjort i styrtregn. Sånn er det bare!

Diskuterte med naboen, og vi ble enige om at våren er omtrent 14 dager tidligere enn normalen. Det er faktisk knopper på flere av rosene alt: Altaica, Namdalsrosa, Double Blush, Hugonis, Stanwell Perpetual. Blomstringsstatus ellers har jeg tenkt å ta i flere innlegg så småningom, er ikke ferdig med bildene enda.

8 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det var ikke dårlig at den overlevde! Noen ganger er lykken helt klart bedre enn forstanden, og det skal vi være glad for ;-)

Berit sa...

Hvis jeg hadde dulla veldig med den hadde den kanskje krepert, hehe!

Anonym sa...

Åh... det er stygt å tigge, men ... Om du skulle få et rotskudd på den Namdalsrosa - og ser noe som kunne friste hos meg - Kan vi snakkes da?

Jeg kommer fra Namdalen, men har aldri fått kloa i den gule. Jeg har bare husmoderrosen.

Berit sa...

Skal se etter rotskudd, men jeg er redd min er poda - kjøpt på hagesenter. (Bjørke, så klart.)

elle-melle sa...

Noen ganger er det bra en ikke vet så mye om det en putter i jorda.
Nydelig liten nesten pellis:)

Her har det og begynt å vise seg knopper på flere roser, de er riktignok ganske små ennå, men like fullt så er det knopper.

Anonym sa...

Hvor i all verden ligger Bjørke da? Sånn om jeg tilfeldigvis skulle befinne meg på de kanter?

Berit sa...

Juni: Knopper er knopper, så snart en ser hva de er!

smgj: Bjørke Gartneri på Kvam i Gudbrandsdalen. Jeg har ikke vært der enda i år, men jeg skal hente bestillingene mine om ikke så lenge, da kan jeg kikke etter Namdalsrosa.

Anonym sa...

Ikke et sted jeg er så ofte, men jeg skal legge meg det på minnet iallfall.